Kinderen maken nu en dan fouten. Dat is eigen aan het groeiproces van elk kind. Kinderen kunnen leren uit de fouten die ze maken. Onze school wil hierop inzetten door dialoog en herstel alle kansen te geven. In overleg met de betrokkenen gaan we op zoek naar een gepaste maatregel of een mogelijke oplossing. Op die manier kunnen kinderen mee de verantwoordelijkheid nemen om een oplossing te zoeken voor het conflict of om hun fout goed te maken. Hiermee sluiten we als school tuchtmaatregelen niet uit. Het betekent wel dat we heel bewust ervoor kiezen om in bepaalde gevallen een tuchtmaatregel op te leggen.
1.1.1 Gedragsregels en afspraken
Voor alle leerlingen gelden afspraken (klas, speelplaats, refter, …) die werden vastgelegd in samenspraak met de leerkrachten en de leerlingenraad. We maken de afspraken samen met de leerlingen bij de start van het schooljaar, tijdens de Gouden Weken. Er wordt dan ook aan de kinderen gevraagd om zich goed aan de gemaakte afspraken te houden. Indien zij dit niet doen kunnen er sancties genomen worden door de leerkrachten, andere medewerkers of directeur. Deze afspraken zijn:
- algemeen:
- ik ben steeds beleefd; ik mag wel uitkomen voor mijn mening;
- als leerling dien ik mij zowel binnen als buiten de school behoorlijk te gedragen:
- ik ben tegenover de leerkrachten en ander personeel correct en beleefd;
- op straat en in de bus;
- op school en tijdens de activiteiten wordt er steeds algemeen Nederlands gebruikt als omgangstaal.
- in de klas:
- ik probeer steeds mijn best te doen;
- ik houd me aan de afspraken van de klas.
- op de speelplaats:
- ik speel voor mijn ontspanning: ruzie maken, plagen, vechten, trekken en sleuren, … doe ik niet;
- iedereen mag meespelen, ik sluit niemand uit;
- ik verstoor geen ander spel;
- ik nodig ook eens iemand uit om samen een leuk spel te spelen;
- ik voetbal enkel op de plaats waar en op het tijdstip dat het mag;
- ik draag zorg voor de andere (vooral de jongere) kinderen en het speelgoed;
- ik speel niet tussen de fietsen;
- ik vraag steeds toestemming als ik de speelplaats moet verlaten;
- ik gooi het afval in de juiste vuilnisbak.
- ik houd de toiletten netjes;
- als er op het einde van de speeltijd gebeld wordt, kom ik onmiddellijk in de rij; ik sta zo vlug mogelijk stil en blijf stil;
- in de gang:
- ik ben stil in de gang:
- bij het binnenkomen met de klasrij;
- bij het buiten komen uit de klas;
- ik let er op dat alles netjes en ordelijk blijft;
- ik laat niets rondslingeren in de gangen.
- in de eetzaal:
- ik eet rustig en zit stil tijdens het eten, zo kunnen de anderen ook rustig eten;
- ik hou ook de eetzaal netjes;
- in de eetzaal komen wij knabbelen, niet babbelen
- bij uitstappen:
- ik houd me aan de afspraken;
- ik ben respectvol en luister;
- ik draag zorg voor mijn materialen en ook voor die van iemand anders.
- bij vieringen:
- ik neem deel aan de viering;
- ik gedraag me beleefd en verstoor de viering niet.
1.1.2 Aanpak en afspraken rond pesten
Op onze school werken we preventief rond pesten.
We gebruiken hiervoor de 10 bouwstenen voor een schooljaar zonder pesten.
Pesten wordt op onze school niet getolereerd. Wanneer pestgedrag wordt vastgesteld, reageren we zo:
- de klastitularis gaat een gesprek aan met betrokken leerlingen.
- zowel de zorgcoördinator als de directeur worden op de hoogte gebracht.
- ouders worden gecontacteerd en betrokken bij de verdere aanpak.
We passen op onze school de NO BLAME methode toe. Je kind heeft recht op een veilige omgeving.
1.1.3 Begeleidende maatregelen
Wanneer je kind de goede werking van de school of het lesverloop hindert, kunnen we in overleg met je kind en eventueel met jou een begeleidende maatregel bepalen. De school wil daarmee je kind helpen tot gewenst gedrag te komen.
Een begeleidende maatregel kan zijn:
- een gesprek met … ;
- een time-out;
- naar de time-out ruimte gaan. Zo kan je kind even tot rust komen of nadenken over wat er is gebeurd. Achteraf wordt dat kort met je kind besproken;
- een begeleidingsplan. Hierin leggen we samen met jou en je kind een aantal afspraken vast waarop je kind zich meer zal focussen. Je kind krijgt de kans om zelf afspraken voor te stellen waar het dan mee verantwoordelijk voor is. De afspraken uit het begeleidingsplan worden samen met je kind opgevolgd.
Herstel
Vanuit een cultuur van verbondenheid wil de school bij een conflict op de eerste plaats inzetten op herstel. We nodigen de betrokkenen uit om na te denken over wat er is gebeurd en om hierover met elkaar in gesprek te gaan.
Een herstelgerichte maatregel kan zijn:
- een herstelgesprek tussen de betrokkenen;
- een herstelcirkel op het niveau van de leerlingengroep;
- een bemiddelingsgesprek;
- no blame-methode bij een pestproblematiek;
- een herstelgericht groepsoverleg (HERGO).
HERGO is een gesprek tussen de betrokken leerlingen, in het bijzijn van bijvoorbeeld ouders of vertrouwensfiguren, onder leiding van een onafhankelijk persoon. Tijdens dit groepsoverleg zoekt iedereen samen naar een oplossing voor wat zich heeft voorgedaan. De directeur kan een tuchtprocedure uitstellen om dit groepsoverleg te laten plaatsvinden. De directeur brengt je dan per brief op de hoogte.
1.1.4 Ordemaatregelen
Wanneer je kind de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan door elk personeelslid van de school een ordemaatregel genomen worden. Tijdens een ordemaatregel blijft je kind op school aanwezig.
Een ordemaatregel kan onder andere zijn:
- een verwittiging in de agenda;
- een strafwerk;
- een specifieke opdracht;
- een tijdelijke verwijdering uit de les met aanmelding bij de directeur.
Tegen een ordemaatregel is er geen beroep mogelijk.
1.1.5 Tuchtmaatregelen
Let op: wanneer we spreken over directie, hebben we het over de directeur of zijn afgevaardigde.
Wanneer het gedrag van je kind de goede werking van de school ernstig verstoort of de veiligheid en integriteit van zichzelf, medeleerlingen, personeelsleden of anderen belemmert, dan kan de directie een tuchtmaatregel nemen. Een tuchtmaatregel kan enkel toegepast worden op een leerling in het lager onderwijs.
Mogelijke tuchtmaatregelen zijn:
- een tijdelijke uitsluiting van minimaal één schooldag en maximaal 15 opeenvolgende schooldagen;
- een definitieve uitsluiting.
Preventieve schorsing als bewarende maatregel
In uitzonderlijke situaties kan de directie in het kader van een tuchtprocedure beslissen om je kind preventief te schorsen. Die bewarende maatregel dient om de leefregels te handhaven én om te kunnen nagaan of een tuchtsanctie aangewezen is.
De beslissing tot preventieve schorsing wordt schriftelijk en gemotiveerd aan jou meegedeeld. De directie bevestigt die beslissing in de brief waarmee de tuchtprocedure wordt opgestart. De preventieve schorsing kan onmiddellijk ingaan en duurt in principe niet langer dan 5 opeenvolgende schooldagen. Uitzonderlijk kan die periode eenmalig met 5 opeenvolgende schooldagen verlengd worden, als door externe factoren het tuchtonderzoek niet binnen die eerste periode kan worden afgerond. De directie motiveert die beslissing.
Procedure tot tijdelijke en definitieve uitsluiting
Let op: wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli niet meegerekend).
Bij het nemen van een beslissing tot tijdelijke of definitieve uitsluiting wordt de volgende procedure gevolgd:
- De directie wint het advies van de klassenraad in en stelt een tuchtdossier samen. Bij een definitieve uitsluiting wordt de klassenraad uitgebreid met een vertegenwoordiger van het CLB die een adviserende stem heeft.
- Jij en je kind worden per aangetekende brief uitgenodigd voor een gesprek met de directie. Je kunt worden bijgestaan door een vertrouwenspersoon. Een personeelslid van de school of van het CLB kan bij een tuchtprocedure niet optreden als vertrouwenspersoon. Het gesprek zelf vindt ten vroegste plaats op de 4de dag na verzending van de brief.
- Voorafgaand aan het gesprek hebben jij, je kind en eventueel jullie vertrouwenspersoon het recht om het tuchtdossier, met inbegrip van het advies van de klassenraad, in te kijken.
- Na het gesprek brengt de directie jou binnen een termijn van 5 dagen met een aangetekende brief op de hoogte van zijn beslissing. In die brief staat een motivering van de beslissing en de ingangsdatum van de tuchtmaatregel. Bij een definitieve uitsluiting vermeldt de beslissing de beroepsmogelijkheden.
Bij een definitieve uitsluiting zoeken we samen met het CLB naar een nieuwe school. Als je geen inspanningen doet om je kind in een andere school in te schrijven, krijgt de definitieve uitsluiting effectief uitwerking na 1 maand (vakantiedagen niet meegerekend). Jij moet er dan op toezien dat je kind aan de leerplicht voldoet. Wij kunnen de inschrijving van je kind weigeren als je kind het huidige, het vorige of het daaraan voorafgaande schooljaar definitief werd uitgesloten op onze school.
Opvang op school bij preventieve schorsing en (tijdelijke en definitieve) uitsluiting.
Wanneer je kind tijdens een tuchtprocedure preventief geschorst wordt of na de tuchtprocedure tijdelijk wordt uitgesloten, is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt het geen deel aan de lessen of activiteiten van zijn leerlingengroep. De directie kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor onze school. Die beslissing motiveren we dan schriftelijk aan jou.
Bij een definitieve uitsluiting heb je 1 maand de tijd om je kind in een andere school in te schrijven. In afwachting van de inschrijving is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt het geen deel aan de activiteiten van zijn leerlingengroep. De directie kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor onze school. Die beslissing motiveren we dan schriftelijk aan jou.